دانلود مستقیم فایل

رهبری خدمتگزار و اعتماد به رهبر

رهبری خدمتگزار و اعتماد به رهبر

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی رهبری خدمتگزار و اعتماد به رهبر

 

 

فرمت ورد قابل ویرایش

شامل: 66 صفحه

منابع کامل

 

مقدمه

مطالعه ادبیات سازمانی نشان می­دهد که اعتماد یک عامل حیاتی و ضروری برای موفقیت فردی و سازمانی می­باشد. بالا بودن اعتماد درون سازمانی، ضعف در سایر منابع لازم برای ارتقا بهره­وری را تا حدی جبران می­کند. بررسی­ها نشان می­دهد که اعتماد، اثرات درون فردی و بین فردی ایجاد کرده و روابط درون و برون سازمان را تحت تاثیر قرار می­دهد (Eid & Olsen, 2011). از این رو بیان می­شود که بالا بودن اعتماد به ویژه اعتماد به رهبر مساوی با بهبود رضایت شغلی، تعهد سازمانی، فضای اطمینان بین کارکنان، افزایش همکاری و همفکری، عدالت سازمانی و دیگر عواملی است که موجب بهره­وری سازمانی می­شود. برای موفقیت سازمانی، انجام تغییرات مداوم نقش­ها و تکنولوژی­ها و همچنین طراحی مشاغل و مسئولیت­ها، اعتماد ضروری است (Wickramasinghe & Ruvini, 2012). از سوی دیگر اكثر نظريه­پردازان مديريت و سازمان، قرن بيست و يكم را قرن رهبري براي سازمان مي­دانند. رهبري به دليل نقشي كه در اثربخشي فردي و گروهي ايفا مي­كند، عنوان بسيار مشهوري در رفتار سازماني است. محققان رفتار سازماني ثابت كرده­اند كه رهبران مي­توانند عامل تمايز در سازمان باشند (خالصی و همکاران،1391). یکی از مدل­های نوین، رهبری خدمتگزار است (اسماعیل تبار، 1390: 63). اسپیرز، گرین لیف را فردی می­داند که از بین تئوریسین­های جدید سازمانی، مفهوم رهبری خدمتگزار را پایه گذاری کرده است. بر اساس نظر گرین لیف، رهبر، نخست باید به دنبال رفع نیازهای دیگران باشد. گرین لیف و تعداد قابل توجهی از دیگر نویسندگان، رهبری خدمتگزار را یک نظریه­ی معتبر و مدرن در رهبری سازمانی می­دانند. پترسن به عنوان نتیجه­ای از بررسی های خود بیان می­کند سازمان­هایی که با رهبران خادم اداره می­شوند، به موفقیت­های سازمانی قابل توجهی دست خواهند یافت (فرهنگی و همکاران،1390).

اعتماد

2-1-1) تعاریف و مفاهیم اعتماد به رهبر

اعتماد یکی از بارزترین نشانه­های رهبری است. هنگامی که پیروان به رهبرانشان اعتماد کنند، علاقه دارند که در مقابل اعمال و رفتار رهبر فقط فرمانبردار باشند (شفیع­پور مطلق و همکاران، 1390). جیسکز، استینکمپ، و کومار[1] (1988)، در زمینه یابی شان از مقالات اعتماد، پیشینه را در حال رونق یافتن توصیف کردند اما دریافتند که اعتماد به  طور واحدی تعریف نشده است و پدیده لغزنده ای به نظر می­رسد. اعتماد، تصمیم به اطمینان به دیگری است با این انتظار که او بر اساس یک توافق مشترک، عمل خواهد کرد. در هر سطحی از اعتماد، یک میزان معیار از ریسک به عنوان این که دیگری ممکن است بر اساس توافق عمل نکند، وجود دارد. هوسمر[2] (1995)، بیان می کند اعتماد، اطمینان یک فرد، گروه یا مؤسسه بر یک وظیفه­ی داوطلبانه پذیرفته شده برای فرد، گروه یا مؤسسه دیگر، برای شناسایی و حمایت از حقوق و منافع همه­ی کسانی است که در یک تلاش مشترک یا تبادل اقتصادی،  درگیر شده­اند، است، اکثر محققان روی تعریف اعتماد به عنوان حالتی شامل اطمینان داشتن به انتظار مثبت در مورد انگیزه­های دیگران در موقعیت­هایی که ریسک  در پی دارد، توافق دارند. مؤسسات، برای به دست آوردن مزایای اجتماعی و اقتصادی که با روابط بر مبنای اعتماد مرتبطند، سطوح بالای ریسک را می­پذیرند (اشجع و همکاران،1388).

بسياري از محققان معتقدند اعتماد به طور كلي اطمينان و خوش بيني نسبت به وقوع حوادث، يا اطمينان داشتن به ديگران بدون وجود دلايل اجباري است (Smith & Birney,2011). در حقيقت اعتماد، باور ما بهاين امر است كه ديگران همان كاري را انجام مي دهند كه ما از آن ها انتظار داريم، بدون اينكه آن ها تحت نظارت باشند (شیرازی و همکاران، 1391). اعتماد به معني اعتقاداتي است كه افراد در مورد رفتار آينده گروه مقابل دارند. هرچه گروه الف، اعتقاد بيشتري داشته باشد كه گروه ب در روابط به تعهداتش عملمي كند (كه اين امر نشان دهنده حسن نيت و صلاحيت گروه ب است)، گروه الف به گروه ب، اعتماد بيشتري خواهد کرد (Lee,2014).

اعتماد انتظار مثبت از فردي است كه از طريق كلمات، اقدامات يا تصميمات، فرصت طلبانه اقدام نكند و در شرايط مختلف بتوان به او متكي بود. اعتماد بر مبناي اطلاعات و شناخت ايجاد مي­شود. اعتماد در طول زمان و گاهي به ندرت شكل مي­گيرد. اين حس در بعضي از شرايط كه به مشكلي بر مي­خورد، به شدت آسيب­پذير است. فردي كه به فردي ديگر اعتماد مي­كند، مسئوليت چنين اقدامي را پذيرفته است و در هر ارتباط توأم با اعتماد، اين تمايل به خطرپذيري و مسئوليت­پذيري وجود داردChan, 2014)  &Mak ).

رابینسون[3] (1996) اعتماد را به عنوان انتظارات، فرضیات و یا عقاید یک فرد در رابطه با احتمال اینکه اعمال آتی طرف­های مقابل، مفید، مطلوب و فاقد منابع و فرصت طلبی باشد، تعریف می­کند (Shockley- Zalabak et al, 2012).

شاو[4] اعتماد را، اعتقاد به اين موضوع تعريف مي­كند كه براي دستيابي به انتظاراتمان، به ديگران وابسته هستيم. به اعتقاد چارلتون، رهبران به كاركنان اعتماد مي­كنند، براي اينكه كاري را انجام دهند كه نياز دارند انجام شود. رهبران به شباهت در گفتار و كردار نياز دارند (بودلایی و همکاران،1390).


[1] Jisks, Steenkamp & Kumar

[2] Hoosmer

[3] Robinson

[4] Shaow


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file368_1726874_4567.zip242.7k





پرفروش ترین محصولات