دانلود مستقیم فایل

مدیریت کیفیت جامع و ساختار سازمانی

مدیریت کیفیت جامع و ساختار سازمانی

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی مدیریت کیفیت جامع و ساختار سازمانی

 

فرمت ورد قابل ویرایش

شامل: 60 صفحه

 منابع کامل

مدیریت کیفیت جامع و ساختار سازمانی

مقدمه

مدیریت کیفیت جامع روشی است که اجرای راهبردهای حیاتی سازمان را تضمین می کند. این روش به اندازه ای سودبخش و منطقی است که مدیران ارشد سازمان ها، برای تحلیل و پالایش راهبردهای خود ساعت ها وقت صرف می کنند. این، روش در مقایسه با بیشتر روش های موجود مدیریتی، به بهبود کلی و مستمر در فرآیند های سازمان می انجامد. هرچند سازمان هایی که از نیروهای لازم و متخصصان موجود برای اجرای این روش استفاده نمی کنند، قطعاً دچار مشکل     می شوند. پیاده سازی موفق مدیریت کیفیت جامع سبب بالا رفتن کارایی سازمان های تولیدی و خدماتی شده است. انتخاب ساختار سازمانی مناسب و اجرای باز طراحی های لازم در زمینه ساختار سازمانی یکی از عوامل مهم در اجرای موفق مدیریت کیفیت جامع محسوب می شود.

ساختار سازمانی

تعریف ساختار سازمانی

سازمان[1] پدیده ای اجتماعی به شمار می آید که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و ثغور نسبتاً مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی، بر اساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می کند .

ساختار[2] به عنوان یکی از اجزاء سازمان، که از عناصر پیچیدگی[3]، رسمیت[4] و تمرکز[5] تشکیل شده، تعریف می شود. اگر چه پذیرفتن این اجزاء سه گانه به عنوان ابعاد اصلی و مهم ساختار سازمانی معمول است ولی جهانشمول نیست.

ساختار سازمانی مجموعه راه هایی است که کار را به وظایف مشخص تقسیم می کند و هماهنگی میان آنها را فراهم می کند، ساختار، توزیع قدرت در سازمان را نشان می دهد و صرفاً یک ساز و کار هماهنگی نیست بلکه فرآیند های سازمانی را تحت تأثیر قرار می دهد. ساختار سازمانی به الگوهای روابط درون سازمانی، اختیار و ارتباطات دلالت دارد و روابط گزارش دهی، کانال های ارتباط رسمی تعیین مسئولیت و تفویض اختیار تصمیم گیری را روشن می سازد (مینتزبرگ،1377).[6]

ساختار به مدیران نشان می دهد که مسئول سرپرستی چه کسانی هستند و به کارکنان، مدیرانی را می شناساند که از آنها آموزش و دستور می گیرند. کمک به جریان اطلاعات نیز از تسهیلاتی است که ساختار برای سازمان فراهم می کند. ساختار سازمانی باید توان تسریع و تسهیل تصمیم گیری، واکنش مناسب به محیط و حل تعارضات بین واحد ها را داشته باشد. ارتباط بین ارکان اصلی سازمان و هماهنگی بین فعالیت های آن و بیان ارتباطات درون سازمانی از نظر گزارش دهی و گزارش گیری، از وظایف ساختار سازمانی است (ال.دفت،1386).[7]

سنگ زیرین ساختار، نقش های افراد در سازمان و الگوی روابط میان نقش ها، ساختار سازمانی را شکل می دهد. بنابراین ساختار را می توان انتظارات موجود از هر نقش و ارتباط میان آنها دانست. این نقش ها اغلب به وسیله شرح پست ها و شرح شغل ها و اسناد مکتوب که حوزه مسئولیت ها و دامنه فعالیت هر شغل را مشخص می کنند، جنبه قانونی می یابد. بین ساختار سازمانی و نمودار سازمانی باید تمایز قائل شد. ساختار سازمانی که مفهوم کلی تری هست، به وسیله نمودار سازمانی نشان داده می شود. در نمودار سازمانی؛ روابط اختیار، کانال های ارتباط رسمی و گروه های کاری رسمی و خطوط رسمی پاسخگویی نمایان است (هاج و آنتونی ،1991 ).[8]

بنابراین می توان گفت ساختار آیینه تمام نمای قواعد، مقررات، رویه ها، استانداردها، جایگاه تصمیم گیری، نحوه ارتباطات، تفکیک بخش ها، مشاغل و تلفیق آنها و سلسله مراتب اختیارات است. مفهوم نسبتاً ساده و ملموس از ساختار به شکل نمودار سازمانی، تمایل می شود که یک نماد قابل رؤیت از کل فعالیت ها، شیوه های ارتباطی و فرایندهای سازمانی است. پس می توان این گونه استدلال کرد که نمودار سازمانی، تلخیص و تجریدی از واقعیت ساختار سازمانی است.

2-2-2 .عوامل تعیین کننده ساختار سازمانی

نگرش اقتضایی که یک تفکر غالب در تئوری سازمان است، بر این نکته تأکید دارد که اعتبار، اثربخشی و کارایی و بهره وری ساختار سازمانی به عوامل اقتضایی، استراتژی، تکنولوژی، محیط، فرهنگ سازمانی و اندازه سازمان بستگی دارد. باید توجه داشت که آن چه امروز یک عامل مهم اقتضایی برای سازمان تلقی می شود، در آینده ممکن است با عامل دیگری جایگزین شود و یک ساختار سازمانی کارا و اثر بخش باید بتواند بین سازگاری داخلی و سازگاری خارجی سازمان تعادل برقرار کند. توجه به عوامل اقتضایی در محیط متلاطم امروزی امری حیاتی است و در مواردی بقای سازمان را رقم می زند. از این رو ساختار باید با در نظر داشتن این عوامل، طراحی شود تا بتواند زمینه تحقق اهداف و استراتژی های سازمان را فراهم کند (مورنو لوزون وپریس ، 2001  ).[9]

 

2-2-2-1.استراتژی

          استراتژی می تواند به عنوان فرآیند تعیین اهداف بنیادی بلند مدت، اتخاذ شیوه کار و تخصیص منابع لازم برای تحقق این اهداف تعریف شود. استراتژی به معنی اعمالی است که سازمان برای پاسخ یا پیش بینی تغییرات محیط خارجی طراحی می کند. نخستین بار پذیرش اهداف و استراتژی به عنوان عوامل تعیین کننده ساختار سازمانی در مفروضات اقتصاد کلاسیک مطرح گردید. به اعتقاد پیتر دراکر، ساختار وسیله ای است برای حصول اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمان. از این رو هر نوع بحث و بررسی پیرامون ساختار باید با اهداف و استراتژی آغاز گردد( برایان و جوی ، 2007  ).[10]


  1. Organization.[1]
  2. Structure.[2]
  3. Complexity.[3]
  4. Formalization.[4]
  5. Centralization.[5]
 
 
 
 

Mintzberg , 1377 .[6]

  1. Daft , 1386 .[7]

 , 1991 Hodge and Anthony   .[8]

Moreno-Luzon and Peris,2001  . [9]

 Bryan and Joyee,2007 . [10]


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 7,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file395_1727584_2714.zip98.4k





پرفروش ترین محصولات