دانلود مستقیم فایل

تصادف جاده ای

تصادف جاده ای

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی تصادف جاده ای

 

فرمت ورد قابل ویرایش

شامل: 67 صفحه

 منابع کامل

تصادف جاده ای

تاریخچه تصادف در ايران(12)

در جهان نخستین انسانی که در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داد، یک خانم انگلیسی بود. بریجیت درسکول ۴۴ ساله اولین کسی در دنیا است که در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داده‌است. وی روز هفدهم آگوست سال ۱۸۹۶ در میدان کریستال پالاس لندن بر اثر تصادف فوت کرد.

نخستین تصادف رانندگی منجر به مرگ در ایران در پاییز سال ۱۳۰۵ میان خودرو مظفرالدین شاه و درشكه درویش­خان نوازنده در خیابان سپه كه جزو نخستین خیابان­های سنگ فرش شده تهران بود، اتفاق افتاد و راننده فرنگی مظفرالدین شاه كه همراه خودرو به ایران فرستاده شده بود بر اثر بی احتیاطی، درویش­خان را زير گرفت. پس از این واقعه سرتیپ درگاهی آیین نامه­ای به نام نظام­نامه درشكه­های عمومی تهیه كرد و نخستین نظامنامه عبور و مرور تدوین شد. در یکی از بندهای این آیین نامه نوشته شده بود که راننده هنگام روز در شهر و اماکن پرجمعیت، ضمن حرکت از سمت راست باید با سرعت 15 کیلومتر در ساعت و در خارج شهر 25 کیلومتر در ساعت و شب­ها با سرعت 10 کیلومتر براند و با اینکه در موقع نزدیک شدن به حیوانات از قبیل اسب و قاطر که به طور طبیعی از صدای ماشین وحشت دارند، رانندگان باید از سرعت خودرو خود بکاهند و آرام حرکت کنند تا باعث وحشت و رم کردن حیوانات نشوند. وزیرالوزرا نیز پس از آن دستور داد كه اداره پلیس نظمیه، شعبه ای به نام "وسايط ناقله" تاسیس شود. پس از واقعه فوت درویش­خان بود كه شمار پاسبان­ها افزایش یافت و در چهارراه­ها با بازوبند سفید و چراغ راهنمایی بر دوش دیده شدند كه با دست رنگ چراغ­ها را تغییر می­دادند.

با آنکه از سال 1292شمار خودروها افزایش یافته بود اما هیچگونه مقرراتی برای نظم بخشیدن به عبور و مرور آنها وجود نداشت تا اینکه، سوئدی­ها به ایران دعوت شدند و آغاز به پایه گذاری سازمانی به نام نظمیه شهربانی کردند که شعبه­ای به نام «عبور و مرور» در آن تاسیس شد. در سال 1308، دولت ایران برای نخستين بار به فکر تاسیس یک سرویس حمل و نقل همگاني برای تهران افتاد. در همین سال بود که گواهینامه­ها صادر و درجه بندی شدند و رانندگان موظف به دریافت تصدیق یا همان گواهینامه از نظمیه بود. اولین افسر آزمایش رانندگی که نام و امضای او در پای اوراق رانندگان زمان قاجاریه وجود دارد و به زبان فرانسه نوشته شده است، شخصی به نام «مسیو کلین» بود که بعد از او، این سمت به «ناصرخان انشا» اولین متخصص نظیمه محول شد.

 

2-1-2- تصادفات جاده­اي از منظر جامعه شناختي و روان­شناختي

پيشرفت و افزايش جمعيت از عوامل افزاينده سوانح و حوادث از جمله تصادفات جاده­ای به شمار مي­آيند. توسعه فعاليت­هاي مختلف انساني در امر حمل و نقل، منجر به افزايش تصادفات جاده­اي گردبده و با گسترش آن به چهره‌ای ناسازگار برای جوامع انساني تبديل شده و با ايجاد نا امني، آن را با خطري جدي مواجه نموده است. تصادفات جاده­اي از عوامل مختل كننده فعاليت­های مختلف جامعه به شمار آمده و به روش­هاي گوناگوني مي‌تواند آثار زيانباري بر زندگي انسان­ها بگذارد. امروزه آسيب­هاي وارده بر اثر تصادفات، يكي از معضلات اصلي جامعه بوده كه هر روزه بر ابعاد و عوارض جانبي آن افزوده مي‌شود. پس از گسترش شهرنشيني و هجوم و تمركز آنها در شهرها، به همراه توليد انبوه خودرو، ساختار جاده­ها دستخوش تغييرات اساسي گرديده و باعث شده كه در عصر حاضر بروز تصادفات جاده­اي، به عنوان يكي از اصلي­ترين دغدغه­هاي جوامع انساني مطرح باشد.

جامعه عبارت است از مجموعه­ای از انسان­ها که به علت نیازها و تاثير یک رشته رفتارها، ایده­ها و آرمان­ها در یکدیگر ادغام شده و جمعی سازمان یافته در جهت ارضای نیازهای اجتماعی و اساسی، همکاری دارند، از اين­رو جامعه‌ شناختي را مي­توان علمي دانست كه مي‌خواهد از طريق تفسيري رفتار اجتماعي به تبيين علل، سير و معلول‌هاي آن دست يابد. همچنين روان­شناختي رفتار اجتماعي را در مورد فعاليت‌هايي بكار مي­رود كه بر حسب معنا و مقصودي براي آن قايل هستند با رفتار ديگران مرتبط باشد و بر اساس آن جهت‌گيري شود.

بدين ترتيب جامعه شناختي و روان­شناختي تصادفات را مي­توان به عنوان بررسی علمی رفتار اجتماعی رانندگان  در آمد و شد و حين رانندگي تعریف کرد. همچنين جامعه شناختي و روان­شناختي تصادفات عبارت از مطالعه قوانین و فرآیندهای اجتماعی است که رانندگان را نه تنها به عنوان افراد و اشخاص بلکه به عنوان اعضاي نهادهای اجتماعی در حوادث رانندگي و تصادفات شناسانده و مورد بررسی قرار مي­دهد. بنابراين جامعه شناختي و روان­شناختي تصادفات، مطالعه رفتار اجتماعی و  زندگی اجتماعی رانندگان در جوامع انسانی است.

در اين بين فرهنگ همگاني اجتماع و رفتار رانندگان نيز بطور اساسی دستخوش تغييرات گرديده که اين رفتارها خود متقابلا بر ايمنی ترافيک و مشکلات ترافيکی و نوع رانندگي و به ويژه در تصادفات و حوادث رانندگي اثرات منفی گذاشته است.بنابراين یکی از اهداف عمده جامعه شناختي و روان­شناختي پیش بینی رفتار اجتماعی جامعه و نظارت بر آن است. نوع رفتار رانندگي يكي از مواردي است كه شخصيت رانندگان را در اجتماع آشكار كرده و رشد اجتماعي و نوع و روش انتخابي رفتارهاي آنان را در اجتماع را به معرض ديد مي­گذارد.

در تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی، مساله حمل و نقل به ‌عنوان یکی از مؤلفه های مهم زندگی مورد توجه است. چرا که مشکل حمل و نقل و پیامدهای ناشی از رانندگي­های غير اصولي، حیات فردی و زندگی اجتماعی همگان را متاثر می‌کند. بدين ترتيب شهرنشيني و متغيرهاي مربوط به آن، رانندگان را ناخواسته درگير عصبانيت، پرخاشگري و بروز ناهنجاري­هاي اجتماعي مي­كند. رفتارهای پر خطر در رانندگی و قانون گريزی که به عنوان يک رفتار ضد اجتماعی است از اساسی­ترين دلايل رفتاری و ناهنجاري­هاي اجتماعي در رانندگي، وقوع تصادفات و آسيب­هاي ناشي از حوادث رانندگي به شمار مي­روند.

آسيب­هاي ناشي از حوادث رانندگي يك مساله بزرگ سلامت عمومي است كه به تلاشي همه جانبه براي پيشگيري موثر و پايدار با توجه به شبكه عليتي آن نياز دارد. پژوهش­هاي مختلفي در زمينه تصادف عموما در خصوص تاثير سه عامل انسان، جاده و خودرو انجام شده است. لكن از بين اين عوامل تاكيد بر تاثير عامل انساني از باورهاي رايج است. عامل انساني (موثر در تصادفات) دامنه اي وسيع، از ويژگي هاي جمعيت شناسي و مهارت هاي رواني حركتي تا ويژگي هاي شخصيتي، نگرش ها و انگيزش هاي فردي است (13)

 جامعه شناختي تصادفات، بررسي آسيب­هاي اجتماعي همراه با علت­ها و انگيزه­هاي پيدايي آنها و نيز شيوه هاي پيشگيري اين پديده هاست؛ زيرا خاستگاه اصلي کژ رفتاري­هاي اجتماعي را بايد در کل حيات اجتماعي و نوع خاص روابط انساني جستجو کرد. در کنار تصادفات که آسيب­های فردی و اجتماعی جبران ناپذير و هزينه های سرسام آوری را بر جامعه تحميل مي­کند. فرهنگ همگاني رانندگی بر ايمنی ترافيک و مشکلات ترافيکی اثرات منفی غير قابل انکاري گذاشته و آسيب­های فردی و اجتماعی جبران ناپذیر را بر جامعه تحميل مي­کند.

بنابراين روان­شناختي و جامعه شناختي رفتار تصادفات و حوادث ترافيكي نشان مي­دهد كه عامل رفتاری رانندگان، از اصلی­ترين علل و عوامل بروز تصادفات است. ناشناخته ماندن سهم تاثيرات شخصيت افراد در رانندگي موجب شده رانندگي غير اصولي و خطر آفرين رواج يابد. همچنين ضعف مهارت­های رانندگي ناشی از کمبود تجربه از دلايل ساختاری تصادفات محسوب مي­شوند. رفتار اجتماعي رانندگان به عنوان يكي از شاخص هاي اصلي رانندگي مطرح مي­باشد. بنابراين مي­توان با به كارگيري  روش­هاي علمي و اهميت دادن به رفتار اجتماعي رانندگان، بخش قابل توجهي از آسيب­هاي ناشي از  حوادث ترافيكي و تصادفات جاده­اي را كاهش داد.

 


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file410_1727656_8278.zip425.4k





پرفروش ترین محصولات