دانلود مستقیم فایل
پشتیبانی

اطلاعیه فروشگاه

در صورت داشتن هرگونه سوال راهنمایی و پشتیبانی میتوانید با ایمیل sellfile2016@gmail.com در تماس باشید

هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی

هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی

 

فرمت ورد قابل ویرایش

شامل: 53 صفحه

منابع کامل

هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی

مقدمه

با ورود مفاهیمی همچون اخلاق، حقیقت، درستکاری، وجدان، رادمردی، اعتماد، معناجویی در کار، نوع­دوستی در محیط­کاری و افزایش پژوهش­های نوین با مفاهیم نوین، همه حکایت از ظهور پارادایم جدیدی دارند( شایگان، 1381).

هنسن[1] (2001) اشاره می­کند که نیازهای کارکنان به لحاظ نوع و حجم تغییر یافته است. سازمان­های کنونی در صورتی موفق خواهند بود که به طور کامل به ابعاد زیستی، اجتماعی، روانی و معنوی کارکنان توجه کنند. معنویت در کار با افزایش خلاقیت، صداقت، اعتماد و تعهد در محیط­ کاری همراه با بالا رفتن احساس تکامل شخصی و بالندگی کارکنان پیوند خورده است( لاند و داین[2]، 2003).

ورود هوش معنوی در سازمان، به کارکنان این توانایی را می­دهد تا چشم­انداز یکپارچه­تری را به دست آورند، بدین ترتیب زندگی کاری و شخصی با دنیای معنوی­شان پیوند می­خورد( کاواناگ[3]، 1999).

همچون معنویت، محیط­کاری در گذشته به رفتا­رهای فراتر از وظیفه کارکنان مانند رفتا­رهای شهروندی سازمانی نیز توجه زیادی نمی­شد؛ ولی امروزه این امر در کانون توجه بسیاری از محققان، مدیران و سازمان­ها قرار گرفته است. امروزه سازمان­ها به جای استفاده از سلسله مراتب خشک و رسمی و مشاغل بشدت غیرشخصی، به استفاده از ساختارهای کاری مبتنی بر تیم­های مستقل متمایل شده­اند. این امر بر اهمیت افزایش همکاری و نوآوری کارکنان افزوده است. همواره آن دسته از رفتار­های شغلی کارکنان که تأثیر آنها بر اثربخشی عملیات سازمان زیاد است،  مورد توجه بسیاری از مدیران و محققان می­باشد؛  ولی اغلب آنان فقط به عملکرد درون نقشی کارکنان توجه می­کردند. تقریبا از دو دهه پیش محققان میان عملکرد درون نقشی و عملکرد فرا­نقشی  تفاوت قائل شده­اند( هوی[4] و دیگران، 1999، ص3). منظور از عملکرد فراتر از نقش، رفتارهای شغلی فراتر از نقش­های رسمی کارکنان است که معمولا از سوی سیستم­های رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی­شوند( ارگان[5]، 1988، ص5).

هوش معنوی

هم­زمان با توسعه مفهوم هوش معنوی درگستره سازمان و مدیریت، و مطرح شدن آن به عنوان یک توانمندی دارای اهمیت انسانی، تعاریف متفاوتی از آن ارائه شده است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهد شد.

کینگ[6] (2008) بیان می­کند« هوش معنوی مجموعه­ای از ظرفیت­های عقلی که به آگاهی کامل و کاربرد انطباقی از جنبه­های معنوی و جهان مافوق وجودی شخص کمک می­کند و منجر به خروجی­هایی مانند تفکر وجودی عمیق، افزایش معنا، شناسایی عالم مافوق و بسط حالت­های معنوی می­شود»( موسوی و همکاران، 1390).

زوهر و مارشال[7] (2000)،  هوش معنوی را به این صورت تعریف می­کنند: « هوشی که از طریق آن مسائل مربوط به معنا و ارزش­ها را حل می­کنیم، هوشی که فعالیت­ها و زندگی­ ما را در زمینه­اي وسیع­تر، غنی­تر و معنادار قرار می­دهد، هوشی که به ما کمک می­کند بفهمیم کدام اقدامات یا کدام مسیر معنادارتر از دیگری است»( موسوی و همکاران، 1390).

نوبل[8](2001) بیان می­کند هوش معنوی استعداد ذاتی بشری است(سهرابی، 1387)، و عملکرد ذهنی انسان را منعکس می­کند(ساغروانی، 1388).

ولمن[9](2001) معتقد است هوش معنوی در برگيرنده تفكر، ادراك و حل مسئله و ظرفيتي انساني است براي پرسيدن سوالات غايي در خصوص معناي زندگي و تجربه ارتباطات يكپارچه بين هر يك از ما و جهاني كه در آن زندگي مي­كنيم( آمرام، 2005، 2009). 

يانگ[10](2007) بيان مي­كند: ”هوش معنوي ظرفيت انسان است براي جستجو و پرسيدن سئوالات غايي درباره معناي زندگي و به طور هم­زمان تجربه پيوند يكپارچه بين هر يك از ما و جهاني است كه در آن زندگي مي­كنيم. با هوش معنوي به حل مشكلات با توجه به جايگاه، معنا و ارزش آن مشكلات مي­پردازيم. هوشي كه قادريم توسط آن به كارها و فعاليت­هاي خود معنا و مفهوم بخشيده و با استفاده از آن بر معناي عملكردمان آگاه شويم و دريابيم كه كدام يك از اعمالمان از اعتبار بيشتري برخوردارند و كدام مسير در زندگي­مان در بالاتر و عاليتر است تا آن را الگو و اسوه زندگي خود سازيم( زارعی متین و همکاران، 1390).

اسکالر[11] ادعا می­کند هوش معنوی قادر است ورای سیستم علت و معلولی نیوتن حرکت کند، و در جهت تئوری کوانتوم و آشفتگی، « سیستم های باز» را ایجاد نماید. بنابراین اسکالر هوش معنوی را از دیدگاهی تجربی تعریف می­کند که از این دیدگاه هوش معنوی شامل چیزی است که دانش نامیده می­شود و دانش به عنوان حس یا شهودی خاص تعریف می­شود، بنابراین احساس شناختی است که به ما می­گوید مفهوم ارائه شده درست است، یا اینکه پدیده­ای خاص در آن وجود دارد( کریچتون[12]، 2008، ص14).


[1] - Hansen

[2] - Lund &Diane

[3] - Cavanogh

[4] - Heavy

[5] - Organ

[6] - King

[7] - Zohar & Marshall

[8] - Noble

[9] - Volman

[10] - Yong

[11] - Scalar

[12] -Crichto

 


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file438_1727889_4756.zip84.4k





پرفروش ترین محصولات