دانلود مستقیم فایل

حسابداري بهاي تمام شده و انواع سيستم‌هاي حسابداري

حسابداري بهاي تمام شده و انواع سيستم‌هاي حسابداري

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی حسابداري بهاي تمام شده و انواع سيستم‌هاي حسابداري

 

فرمت ورد قابل ویرایش

شامل: 58 صفحه

منابع کامل

 

 

مفاهيم حسابداري بهاي تمام شده و انواع سيستم‌هاي حسابداري

حسابداري بهاي تمام شده:

حسابداري بهاي تمام شده به منظور مقاصد گوناگون، اقدام به توليد اطلاعات مرتبط با هزينه‌ها مي‌نمايد، به عبارتي حسابداري بهاي تمام شده به عنوان يك رشته از رويه‌ها و قواعد منظم براي ثبت و گزارش كردن اندازه‌گيري‌هاي مرتبط با هزينه‌هاي ساخت كالا و ارائه خدمات به شكل تفضيلي تعريف شده است، در واقع حسابداري بهاي تمام شده شامل شبكه‌اي از مفاهيم، روشها و تكنيكهايي است كه براي شناسايي، اندازه‌گيري، طبقه‌بندي، تخصيص، تجميع و گزارش كردن هزينه‌ها و مقايسه آنها با استانداردها و بودجه‌ها بكار برده مي‌شود، بنابراين مكانيسمي كه از اين طريق و به اين شكل عمل مي‌كند سيستم حسابداري بهاي تمام شده يا سيستم هزينه‌يابي ناميده مي‌شود.

اهميت بهاي تمام شده و اقلام تشكيل دهنده آن:

اطلاعات يك اصطلاح كمي است كه براي توصيف داده‌هاي سودمند، بكار برده مي‌شود، تاكيد بر اطلاعات حسابداري و عموماً اطلاعات بهاي تمام شده اساساً به خاطر نقشي است كه اين اطلاعات در امر تصميم‌گيري بر عهده دارند در اوضاع و احوال كنوني به اطلاعات بهاي تمام شده به عنوان عاملي كه از طريق فراهم آوردن اطلاعات سودمند باعث بهبود در كيفيت تصميم‌گيري مي‌شود نگاه مي‌كنند. بهاي تمام شده محصولات يا خدمات كه توسط حسابداري مديريت تهيه مي‌گردد، به عنوان يكي از اساسي‌ترين اطلاعات محسوب مي‌گردد چرا كه اين اطلاعات اقلام هزينه‌هاي توليد محصول يا ارائة خدمات را در خود جاي داده است. اين هزينه‌ها عبارتند از:

الف ـ مواد مستقيم

ب ـ دستمزد مستقيم

ج ـ سربار ساخت

طبقه‌بندي‌هاي مختلفي از اقلام بهاي تعيين شده انجام گرفته است از جمله طبقه‌بندي اقلام بر اساس هزينه‌هاي مستقيم و غير مستقيم كه در اين طبقه‌بندي هزينه‌هاي مواد و دستمزد را مستقيم و هزينه‌هاي سربار ساخت را غير مستقيم شناسايي مي‌كنند و با طبقه‌بندي بر اساس واكنش نسبت به تغييرات سطح فعاليت كه هزينه‌ها را به ثابت و متغير تفكيك مي‌نمايد و ديگر طبقه‌بندي‌ها.

سربار ساخت يا به عبارتي وجود هزينه‌هاي غير مستقيم كه يكي از موارد بحث انگيز در مورد بهاي تمام شده است، محقق را به انجام اين تحقيق تشويق نمود.

سيستمهاي سنتي به دليل استفاده از يك مبناي جذب يگانه در تخصيص هزينه‌هاي سربار به بهاي تمام شده باعث اين گرديد كه به روشهاي جديدتري روي آوردند، زيرا محاسبه بهاي تمام شده از طريق اين روشهاي سنتي بهاي تمام شده را به صورت غير منطقي تحريف مي‌نمايد. هزينه‌هاي سربار آن دسته از هزينه‌هاي غير مستقيم توليدي است كه قابليت رديابي آنها به سادگي امكان‌پذير نمي‌باشد چرا كه عموما هم زمان با فعاليت اتفاق نمي‌افتد بنابراين در سيستمهاي سنتي براي تخصيص اين هزينه‌ها به محصولات و خدمات به ناچار از يك نرخ يگانه استفاده مي‌شود كه ممكن است اين مبنا ارتباطي بين هزينه توليد محصول با ارائه خدمات نداشته باشد.

(برزيده ـ فرخ)

 

3-2 نقش اطلاعات حسابداري در تصميم گيري

اهميت و نقش اطلاعات حسابداري مانند ديگر اطلاعات افزايش داشتني‌ها يا كاهش احتمال اشتباه است. اطلاعات حسابداري بر خلاف اطلاعات ذهني، اطلاعاتي كمي و قابل رسيدگي مي‌باشد، كه معمولاً در امر تصميم‌گيري مديران كمك موثري مي‌نمايد. بيشتر مديران با وجود داشتن اطلاعات ذهني زياد براي اطلاعات حسابداري اهميت و اعتبار بيشتري قائل هستند. به طور خلاصه كمتر سازماني يافت مي‌شود كه بتواند بدون داشتن اطلاعات قابل اتكاي حسابداري به فعاليت خود ادامه دهد، و بالطبع با رقبا در بازارهاي جهاني به رقابت خود ادامه بدهد. در سالهاي اخير نياز به اطلاعات حسابداري رشد قابل ملاحظه‌اي يافته است و اين رشد بمنظور طرح‌ريزي و تصميم‌گيري، اقدام به كاهش در هزينه‌هاي ناشي از بكارگيري رايانه و همچنين افزايش كاربرد روشهاي پيچيده علمي نموده است.

براي تامين نيازهاي اطلاعاتي درون سازماني نياز بيشتري به اطلاعات حسابداري و همچنين تهيه گزارشهاي مالي در جهت رفع نيازهاي اطلاعاتي افراد برون سازماني مي‌باشد.

براي اينكه اطلاعات حسابداري در جهت تصميم‌گيري سودمند و مفيد باشد يا بعبارتي به رفع نيازهاي اطلاعاتي استفاده كنندگان منجر شود بايد داراي ويژگي‌هاي زير باشد:

1ـ مربوط بودن

2ـ قابل اتكا بودن

3ـ قابل مقايسه بودن

4ـ قابل فهم بودن

 

4-2 بخشهاي سيستم حسابداري بهاي تمام شده:

بطور كلي دو قسمت عمده در يك سيستم حسابداري بهاي تمام شده وجود دارد كه بعنوان زير مجموعه حسابداري بهاي تمام شده قرار مي‌گيرد آن قسمت كه وظيفه تهيه اطلاعات را براي استفاده كنندگان برون سازماني به عهده دارد كه اصطلاحا حسابداري مالي گويند و آن قسمت كه اين وظيفه را براي استفاده كنندگان درون سازماني انجام مي‌دهد حسابداري مديريت ناميده مي‌شود.


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file557_1727971_8605.zip138.9k





پرفروش ترین محصولات