دانلود مستقیم فایل

استراتژی‌های تقسیم سود

استراتژی‌های تقسیم سود

دانلود ادبیات تحقیق و مبانی نظری استراتژی‌های تقسیم سود

 

فرمت: ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 46

همراه با رفرنس نویسی داخل متن و پاورقی

منابع کامل

 

استراتژی‌های تقسیم سود

تصمیمات تقسیم سود به تعیین اینکه چه مقدار سود و در چه فواصلی به صاحبان شرکت (سهامداران) پرداخت شود، مربوط می‌شود. صاحبان یک سازمان انتفاعی انتظار کسب سود و پاداش از سرمایه گذاری‌های خود در دو شکل زیر را دارند:

  1. رشد میزان سرمایه تأمین شده توسط آن‌ها
  2. دریافت وجوه نقد در قالب درآمد

بنابراین تصمیمات تقسیم سود دارای دو عنصر است: مقداری که باید پرداخت شود و مقداری که باید به منظور حمایت از رشد شرکت در آن نگهداری شود. این عنصر دومی یک تصمیم تأمین مالی نیز به شمار می‌رود. رشد منظم و پایدار سود سهام شرکت یک عامل اساسی در تعیین ارزش بازار یک سازمان انتفاعی است، ارزشی که توسط بازار سهام برای سهام شرکت مزبور تعیین می‌شود.

استفاده از وجوه نقد ایجاد شده در داخل شرکت غالباً به عنوان یک منبع آزاد برای تأمین مالی به شمار می‌رود. البته این موضوع درست نبوده و باید توجه داشته باشیم که این وجوه نیز دارای هزینه هستند نظیر هزینه فرصت، که غالباً برای محاسبه هزینه سرمایه این وجوه از روش میانگین موزون هزینه سرمایه[1] (wacc) استفاده می‌شود. (اعرابی، رزمجویی، 1386)

3-2- جانمایی استراتژی تقسیم سود

جدول شماره(1-2):جانمایی استراتژی‌های تقسیم سود

ماره (1):جانمایی استراتژی‌های تقسیم سود

 

استراتژی‌های تقسیم سود را نیز می‌توان بر اساس نقاط مرجع استراتژیک کانون توجه و کنترل جانمایی کرد. (جدول شماره1-2).

سیاست تقسیم سود بر مبنای الگوی سود باقیمانده بر این نکته تاکید می‌کند که مدیران شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از سود سهمی به عنوان یکی از منابع تأمین وجوه مورد نیاز استفاده نمایند،‌ خصوصاً هنگامی که فرصت‌های سرمایه گذاری توجیه پذیری برای شرکت وجود داشته باشد. به همین دلیل در بیشتر مواقع شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که سود کمتری بین سهامداران تقسیم نمایند تا منابع کافی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود داشته باشند. در سیاست‌های تقسیم سود با نسبت ثابت و الگوی هشدار دهنده آنچه که برای مدیریت شرکت به هنگام تقسیم سود حائز اهمیت است،‌ محتوای اطلاعاتی این تصمیمات است. بر این اساس بعضی از شرکت‌ها سعی می‌کنند همیشه مقدار و یا درصد ثابتی سود بین سهامداران تقسیم نمایند، حتی اگر برای آن‌ها فرصت‌های سرمایه گذاری بهتری نیز موجود باشد. سیاست تقسیم سود با نرخ رشد ثابت نیز گونه منعطف سیاست تقسیم سود با ثبات می‌باشد. پس می‌توان گفت که دسته بندی استراتژی‌های تقسیم سود بر اساس دو نقطه مرجع فوق صحیح به نظر می‌رسد. )اعرابی، رزمجویی، 1386)

4-2- خط مشی تقسیم سود و چرخه عمر شرکت

هر شرکت پنج مرحله در چرخه‌ی عمر تجاری خود دارد: شروع یا راه‌اندازی[2]، توسعه‌ی سریع[3]، رشد بالا[4]، اشباع رشد[5] و افول[6]. در این قسمت رابطه‌ی بین جایگاه شرکت در چرخه‌ی عمر و خط‌مشی تقسیم سود بررسی می‌شود. جای تعجب نخواهد داشت که شرکت‌ها معمولاً سیاست تقسیم سود را با وضعیت خود در چرخه‌ی عمرشان تطابق دهند. برای مثال، شرکت‌هایی با رشد بالا و فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیاد، معمولاً سود نقدی تقسیم نمی‌کنند، در حالی که شرکت‌های باثبات با جریان نقد زیاد و پروژه‌های کمتر، تمایل به پرداخت بخش بیشتری از سود خود به عنوان سود نقدی سهام دارند. جدول (2-2) چگونگی پرداخت سود نقدی شرکت‌ها طی عمر تجاری آن‌ها را نشان می‌دهد. (Damodaran,2004)

 

جدول (2-2): رابطه سیاست تقسیم سود با چرخه تجاری شرکت

مرحله‌ی رشد

مرحله1:

شروع

مرحله2:

توسعه سریع

مرحله3:

رشد بالا

مرحله4:

اشباع رشد

مرحله5:

افول

تأمین مالی از خارج شرکت

بالا

بالا

متوسط

پایین

پایین

تأمین مالی از داخل شرکت

منفی یا کم

منفی یا کم

کم

زیاد

بیش از تأمین مالی        خارجی

توانایی پرداخت سود نقدی

ندارد

ندارد

خیلی کم

افزایشی

زیاد

5-2- اهداف سیایت تقسیم سود

پرداخت سود سهام به صاحبان سهام عادی یکی از راه‌هایی است که شرکت می‌تواند بدان وسیله مستقیماً بر ثروت سهامداران اثر بگذارد. بنابراین هدف از اجرای چنین سیاستی تعیین نقشی است که این سیاست در به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران ایفا می‌کند. از آنجا که سیاست تقسیم سود تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. پرداخت تمام سود به سهامداران به معنی حداکثر رساندن ثروت سهامداران نخواهد بود. (بلو؛ 1378)

سود انباشته یکی از مهم‌ترین منابع مالی بلند مدت شرکت‌ها می‌باشد. در سال‌های اخیر شرکت‌های بزرگ برای تأمین مالی خود اغلب از سود انباشته استفاده کرده‌اند، با توجه به اهمیت سود تقسیم نشده در تأمین مالی پروژه‌های سرمایه گذاری شرکت‌ها، شرکت‌ها به دلایل زیر سود بین سهامداران خود توزیع می‌کنند:

  1. سود سهام درآمد با ثباتی برای سهامداران فراهم می‌کند به طوری که می‌تواند بر اساس آن هزینه زندگی خود را فراهم کند.
  2. سرمایه گذاران و خریداران سهام به گزارش‌ها و اخبار سود سهام سالانه شرکت‌ها توجه دارند.
  3. تغییرات در سود حاوی اطلاعاتی مفید برای سرمایه گذاران می‌باشد.
  4. اگر سهامداران شرکتی عادت به دریافت سود سهام داشته باشند، مشکل است به یکباره سود سهام را متوقف کرد.
  5. عدم پرداخت سود ممکن است باعث تبلیغات تهاجمی رقبا علیه شرکت شود.
  6. سهامداران از طریق دریافت سود یا انتظارات دریافت سود، بازده سرمایه‌شان را بدست می‌آورند یا این شانس را پیدا می‌کنند که سهام خود را به قیمت بالا بفروشند.
  7. پرداخت سود باعث کاهش عدم اطمینان سهامداران نسبت به دریافت بازده سرمایه‌شان می‌شود. تقسیم سود حداقل به دو دلیل اهمیت دارد:1)ابزار علامت دهی است 2)مفاهیم مالیاتی و نقدینگی برای سهامداران دارد. (2002: Alexe، Janice، Philip)

6-2- عوامل موثر بر سیاست تقسیم سود

1-6-2- نقدینگی

به منظور پرداخت سود شرکت باید به وجوه نقد دسترسی داشته باشد، حتی شرکت‌های بسیار سودآور نیز بعضی مواقع مشکلاتی را برای پرداخت سود به سهامداران خواهند داشت اگر منابع آن‌ها به شکل دارایی‌های غیر نقدی باشد، مخصوصاً وقتی که تسهیلات بانکی نیز در اختیار نباشد.

2-6-2- بازپرداخت بدهی ‌ها

اگر زمان بازپرداخت بدهی‌ها فرا رسیده باشد و وجوه دیگری برای بازپرداخت این بدهی‌ها موجود نباشد، بازپرداخت سود سهام با مشکل مواجه خواهد شد. (چالاکی، اعتمادی؛ 1383)


[1] Weihted Average Cost of Capital

[2]. start up

[3]. rapid expansion

[4]. high growth

[5]. mature growth

[6]. decline


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file190_1792000_4480.zip111.8k





پرفروش ترین محصولات