دانلود مستقیم فایل
پشتیبانی

اطلاعیه فروشگاه

در صورت داشتن هرگونه سوال راهنمایی و پشتیبانی میتوانید با ایمیل sellfile2016@gmail.com در تماس باشید

عملکرد و مدیریت دانش

عملکرد و مدیریت دانش

دانلود ادبیات تحقیق و مبانی نظری عملکرد و مدیریت دانش

فرمت: ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 50

همراه با رفرنس نویسی داخل متن و پاورقی

منابع کامل

 

 

 عملکرد

«عملکرد عبارت است از فراتر رفتن یا دستیابی به اهداف سازمانی و اجتماعی و انجام مسئولیت هایی که بر عهده فرد می باشد.» «عملکرد عبارت است از معیار پیش بینی شده یا معیار وابسته کلیدی در چارچوبی که ارایه می دهیم. این چارچوب به عنوان وسیله ای برای قضاوت در مورد افراد، گروه ها و سازمان ها عمل می کنند.» «عملکرد عبارت است از به نتیجه رسانیدن وظایف که از طرف سازمان بر عهده نیروی انسانی گذاشته شده است.» «عملکرد عبارتند از حاصل فعالیت های یک فرد از لحاظ اجرای وظایف محوله در مدت زمان معین» «عملکرد رفتاری است که جهت رسانیدن به اهداف سازمانی، اندازه گیری یا ارزش گذاری شده است.» (روشندل اربطانی، 1388، ص 104).

کمپبل[1] (1990) عملکرد را به عنوان رفتار معنی کرد یعنی آن چیزی که توسط کارکنان انجام شده است (El-Zeiny, 2012, p 747).

از نظر رابینز[2] عملکرد را می توان تابعی از دو متغیر توانایی و انگیزش معرفی نمود. سپس پورتر، لاولر، کمبل و بریچارد عملکرد را تابعی از میزان استعداد، میزان مهارت، درک وظیفه کوشش، انتخاب، پایداری، آسان کردن و جلوگیری از اوضاعی که تحت کنترل قرار ندارد، تعریف کرده اند (روشندل اربطانی، 1388، ص 104).

 

عملکرد و بهره وری

طبق نظر توماس و بارون[3] (1994) بسیاری از کسانی که ادعا می کنند درباره بهره وری بحث و بررسی کرده اند، در واقع به مباحث کلی تری همچون عملکرد پرداخته اند. اگرچه بهره وری واژه ای چند بعدی است، اما بایستی به خاطر داشت که مفهوم خاصی است که به طور نسبی با نسبت بین ستانده و داده مرتبط است. از سوی دیگر، عملکرد، اصطلاح گسترده تری است که تمامی جنبه های اقتصادی و اجرایی، هر دو را دربرمی گیرد. عملکرد، تقریباً شامل تمامی اهداف رقابت پذیری و تعالی تولید است و به هزینه، انعطاف پذیری، سرعت، قابلیت اعتماد یا کیفیت مربوط می شود (شکل شماره 2-2).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 2-2: رابطه بهره وری، سوددهی و عملکرد (باقری، 1385، ص 59)

به علاوه، عملکرد می تواند به صورت چتری برای همه مفاهیمی که موفقیت و فعالیت های تمامی شرکت ها را دربرمی گیرد، توضیح داده شود. با این حال، انواع عملکردی که یک شرکت خاص     می کوشد، با موفقیت به انجام رساند، بسیار خاص همان شرکت است. اسلک[4] (2001) موارد زیر را به عنوان ویژگی های ضروری عملیات و عملکرد های والایی دانستند که هدف تمامی شرکت ها دستیابی به آن هاست:

  • عملیات با کیفیت بالا؛ با دوباره کاری ها، وقت و تلاش را به هدر نمی دهد و مشتریان داخلی این عملیات ها از خدمات ناقص ناراضی نیستند.
  • عملیات سریع؛ میزان کالای موجود در جریان فرایند تولید و همچنین عملیات جزیی و اداری را کاهش می دهد.
  • عملیات قابل اطمینان؛ به تحویل محصول درست طبق برنامه ریزی قبلب تکیه دارد. این امر توقف بیهوده را حذف می کند و اجازه می دهد دیگر عملیات جزیی با کارامد بیشتری اجرا گردند.
  • عملیات انعطاف پذیر؛ این قابلیت را دارد که با شرایط در حال تغییر به سرعت و بدون ایجاد اختلال در عملیات های جزیی انعطاف پذیر باشند، می توانند به سرعت و بدون اتلاف وقت و ظرفیت، وظایفشان را تغییر دهند.
  • اجرای عملیات با هزینه کم، که منجر به سود بیشتر می شود و همچنین برای شرکت این مکان را فراهم می سازد که محصولاتشان را با قیمت رقابتی به فروش برساند.
  • اجرای عملیات با ویژگی هایی که توضیح داده شد، موجب تحقق اهداف عملکرد، بخصوص اهداف مربوط به کیفیت می شود و برخی از پژوهشگران کیفیت را بخشی از مفهوم بهره وری می دانند.اگرچه مفهوم کیفیت اغلب در یک زمینه بسیار وسیع، به فرایندها و محصولات هر دو و هچنین عوامل ملموس و ناملموس مربوط می گردد. درست است که بهبود کیفیت و تولید محصولات بدون نقص به بروندادها می افزاید، اما نباید کیفیت در مفهوم بهره وری جای داده شود. کیفیت و بهره وری اغلب لازم و ملزوم یکدیگرند، اما      آن ها دو مفهوم مجزا هستند (باقری، 1385، ص 59).

ضرورت اندازه گیری و سنجش عملکرد

صاحب نظران و محققین معتقدند که عملکرد موضوعی اصلی در تمامی  تجزیه و تحلیل های سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه گیری عملکرد نباشد مشکل است.     صاحب نظران و محققین توجه به موضوع عملکرد سازمانی را باعث تئوری سازمانی ذکر می کنند و عملکرد را موضوع اصلی در فضای عملی نیز می دانند. از این رو توجه محققین سازمان و مدیریت و علوم سیاسی، اقتصاددانان، مدیران اجرایی را با خود جلب نموده است. ارزیابی و اندازه گیری عملکرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب می شود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است. ارزیابی و اندازه گیری عملکرد بازخور لازم را در موارد زیر ارایه می کند:

  • با پیگیری میزان پیشرفت در جهت اهداف تعیین شده مشخص می شود که آیا سیاست های تدوین شده به صورت موفقیت آمیزی به اجرا در آمده اند.

با اندازه گیری نتایج مورد انتظار سازمانی و همچنین اندازه گیری و رضایت کارکنان و مشتری های مشخص می شوند آیا سیاست ها به طور صحیح تدوین شده اند (الهی، 1390، ص 52).

علاوه بر این، سیستم های حامی عملکرد و حامی مکانیزه های تشویقی را تهیه می کند که یادگیری و دانش سازمانی را به طرق ذیل ارتقا می دهد.

  • ارایه شاخص های رشد سازمانی
  • شناسایی نکات بهبود
  • توسعه شکوفایی استعدادهای کارکنان

هر دستگاه اجرایی زمان عملکرد خوب دارد که کارکردش را اندازه گیری کند. این دستگاه نیازمند اندازه گیری عملکرد و یادگیری است که بتواند به پیشرفت سازمانی کمک کند و شاخص های رشد سازمانی و بهبود موثر، پیشرفت های مستمر را شناسایی کند. سیستم اندازه گیری کن ارا قادر خواهد بود تا افراد و تیم ها را شناسایی و نیز حسن نیت کارکنان را به اهداف دستگاه اجرایی سنجیده و اعتماد و شایستگی آنان را ارتقا دهد.

  • انذازه گیری و نظارت دائمی بر عملکردها با هدف اطمینان یافتن از بهبود بخشی تدریجی و بی وقفه در طول زمان است.
  • آگاه سازی

کسب اطلاع از اینکه سازمان در چه وضعیتی بوده و در چه مرحله ای از دستیابی به اهداف خود قرار دارد.

  • ارزیابی مشکلات

اندازه گیری عملکرد امکان شناسایی زمینه هایی که مدیریت باید توجه بیشتری به آن ها بنماید را میسر می سازد و به شناسایی فرصت ها و محدودیت ها کمک می کند.

  • ایجاد اطلاعات

بخش زیادی از اطلاعات لازم برای تصمیم گیری های مدیریتی از طرق اندازه گیری سیستم عملکرد فراهم می آید (الهی، 1390، ص53).


[1] -Kampbell

[2]- Rabinz

[3]- Tomas &Baron

[4]- Esalak


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file300_1792187_4084.zip807.2k





پرفروش ترین محصولات