دانلود مستقیم فایل

سرمایه فکری و عملکرد مالی

سرمایه فکری و عملکرد مالی

دانلود ادبیات تحقیق و مبانی نظری سرمایه فکری و عملکرد مالی

فرمت: ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 106

همراه با رفرنس نویسی داخل متن و پاورقی

منابع کامل

 

 

مقدمه

طي دو قرن گذشته، دانش عمومي بر اين محور قرار گرفته بود كه تنها دو عامل نيروي كار و سرمايه در توليد محصول نقش دارند؛ درحالي كه در عصر حاضر، دانش و اطلاعات دارايي ايجاد كننده ثروت و ارزش اقتصادي شناخته شده است . علاوه بر اين توسعه فناوري هاي جديد در قرن بيستم بخش وسيعي از فعاليت هاي فيزيكي ايجاد كننده ارزش را به ابعاد مبتني بر دانش انتقال داده است. فناوري، اطلاعات و دانش ازعوامل كليدي جديد در موفقيت توليد و ارايه خدمات هستند (2007 ، Bose) .

امروزه سرمايه فكري اعم از دانش، تجربه، مهارت شخصي، روابط خوب و توانايي فناوري، منبع مهم مزيت رقابتي و عامل كليدي سود آوري شركت محسوب مي شود . دو عامل مهم كه موجب افزايش كيفيت عملكرد شركت ها طي دو دهه گذشته شده است، جهاني شدن و فزوني تغييرات فناوري استدر اين محيط­، سرمايه فكري و دارايي­هاي نامشهود عوامل مهم موفقيت هستند. در رقابت اقتصادي جديد، دارايي هاي مبتني بر دانش فراهم كننده يك مزيت رقابتي ذاتي هستند­( مجتهدزاده و همکاران ، 1389 ، ص 110 ) .

اقتصاد دانش بنیان، سرمایه های فکری[1]  از ارزش و اهمیت بیشتری نسبت سرمایه های فیزیکی
 
برخوردارند و به تعبیری از ضرورت های توسعه علمی، تکنولوژیکی و اقتصادی کشورها به حساب
می آیند ( مهر علی زاده و همکاران ، 1390 ، ص 66 ) . امروزه سهم سرمایه فکری به دلیل تولید دانش و اطلاعات و در نتیجه تولید ثروت در اقتصاد مبتنی بر دانش می تواند نقش مهمی در خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی داشته باشد. به همین دلیل در سطح بنگاه های اقتصادی نیز عملکرد مالی سازمان ها می تواند تحت تأثیر دارایی های فکری و سرمایه انسانی قرار گیرد(روشنی اصل و همکاران، 1392،ص2). جوشی و همکاران در سال 2013 در تحقیقی مطرح نمودند که یکی از شیوه های ارتقای عملکرد مالی سازمان ها توجه به سرمایه فکری است .et al.,2013.P.269) Joshi) ، سرمايه فكري نوعي سرمايه است كه به عنوان دارايي نامشهود يك سازمان شناخته و ادعا مي شود كه يك دارايي ارزشمند در سازمان مي باشد  (Srivihok,2008).

 

سرمایه فکری

معرفي سرمايه فكري

دو دهه گذشته به سمت اقتصادي حرکت شده است که سرمایه گذاري در منابع انسانی، فناوري اطلاعات، تحقیق، توسعه و تبلیغات به منظورحفظ جایگاه رقابتی، تضمین رشد و ترقی سازمان ها ضروري به نظر میرسد و آنچه که بیش ازهمه توجه روز افزونی را به خود جلب کرده سرمایه فکري است. زیرا محیط کسب و کار مبتنی بر دانش و شایستگی منابع انسانی، نوآوري، روابط با مشتري، فرهنگ سازمانی، نظام و ساختـار سازمانـی و غیره را در بر می گیـرد(بابایی نیولویی و همکاران،1391،ص2).در زیر تعاریفـی از سرمایه های فکری ارایه شده است :

* سرمايه فكري مجموعه اي از دانش، اطلاعات، دارايي هاي فكري ، تجربه، رقابت و يادگيري سازماني است كه مي تواند براي ايجاد ثروت به كار گرفته شو د. در واقع سرمايه فكري تمامي كاركنان، دانش سازماني و توانايي هاي آن را براي ايجاد ارزش افزوده در بر مي گيرد و باعث منافع رقابتي مستمر مي شود(نمامیان و همکاران،1390،ص3).

*سرمايه فكري يك مادة فكري است كه جمع آوري و شكل بندي شده و براي توليد يك دارايي با
ارزش
تر مورد استفاده قرار مي گيرد(آشنا و همکاران،1388،ص3).

*منظور از سرمايه فكري، توسعه و بكارگيري منابع دانش در شركت ها است(دارابی،1391،ص2).

سرمايه هاي فكري، به صورت گروهي از دارايي هاي دانشي تعريف مي شوند كه به يك سازمان اختصاص دارند و جزو ويژگي هاي يك سازمان محسوب ميشوند و به طور قابل ملاحظه اي از طريق افزودن ارزش به ذينفعان كليدي سازمان، به بهبود وضعيت رقابتي سازمان منجر مي شود(Pew,2007).

*سرمایه فکری فرایندی است که شامل آزمایش های کاربردی، فناوری سازمانی، ارتباطات با مشتری
و مهارت های حرفه ای می باشد و موجب افزایش توان رقابتی شرکت و سودآوری آتی آن می شود
(طالب نیا و همکاران،1391،ص 2).

* سرمايه فكري دانشي است كه مي تواند به ارزش تبديل شود (حسن پور و یزدانی،1391،ص3).

*سرمایه فکری از نگاه مدیریتی، مجموع سرمایه انسانی و ساختاری نظیر دانش، تجربه کاربردی، فناوری سازمانی، روابط و مهارت های تخصصی است که با خلق مزیت رقابتی، حیات سازمان در بازار را به ارمغان می آورند(شهایی و همکاران،1389،ص3).

*سرمایه فکری را می توان اساسی ترین دارایی یک سازمان دانست (احمدیان و قربانی،1392،ص1).

*سرمایه فکري پاسخی به اهمیت دارایی­ها و ارزش­هاي ناملموس سازمانی می باشد( Cheng et al.,2010) .

* سرمایـه فکـري نتیجه اثرات شبکـه اي استفـاده از انواع منابع سازمانـی، انسانـی و فکري می باشد
( چوپانی و همکاران ، 1391 ، ص 33 ) .

*سرمایه فکري در برگیرنده­ي همه ي فرایندها و دارایی­هایی است که به طور­معمول و سنتی در ترازنامه منعکس نمی­شوند.­همچنین شامل آن گروه از دارایی­هاي نامشهود مانند علائم­تجاري و حق­امتیازها و می­باشد که روش­هاي حسابداري مدرن آنهارا مد­نظر قرار میدهند(­اسمعیل زاده مقری و همکاران­،­1389­،­ص­3­).

*منظور از سرمايه فكري، توسعه و بكارگيري منابع دانش در شركت ها است (نمازي، ابراهيمي، 1388 ) . *سرمايه فكري شامل دانش، اطلاعات، دارايي فكري و تجربه است كه مي تواند براي ثروت آفريني مورد استفاده قرار گيرد. سرمايه فكري عبارت است از توانايي ذهني جمعي يا دانش كليدي به صورت يك مجموعه ( دارابی ، 1391 ، 107 ) .

*سرمايه فكري دارايي نامشهودي است كه از فناوري، اطلاعات مشتريان، اعتبار و فرهنگ سازمان تشكيل شده است كه براي توان رقابتي سازمان بسيار مهم و حياتي است.  معمولاً سرمایه فکری شامل سرمايه انساني، مشتري، ساختاري است .سرمايه انساني، ذخيره دانش سازمان است كه توسط كاركنان نمايش داده مي شود. سرمايه مشتري، در دانش پنهان در كانال هاي بازاريابي و روابط مشتري قرار مي گيرد. سرمايه ساختاري، شامل تمامي ذخاير غيرانساني دانش در سازمان است. اين سه جزء سرمايه فكري، محرك كليدي عملكرد سازمان و ايجادكننده ثروت آتي براي شركت است (جعفري و ديگران، 1384 ) .


1-Intellectual Capitals


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 7,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file357_1793439_3961.zip607k





پرفروش ترین محصولات