دانلود مستقیم فایل

فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی

فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی

دانلود ادبیات تحقیق و مبانی نظری فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی

 

فرمت: ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 76

همراه با رفرنس نویسی داخل متن و پاورقی

منابع کامل

 

 

کارآفرینی سازمانی

نیاز به نوآوری در خدمات و محصولات و از طرفی داشتن کارکنانی کارآفرین باعث شده است بسیاری از سازمان­ها به تجدید نظر در ساختار سازمانی خود بپردازند. این سازمان­ها، کارآفرینی و نوآوری را بعنوان فرهنگ­سازمانی تلقی می­کنند، تا سازمان مربوطه بطور اثربخش­تری به حیات خود ادامه دهد (عزتي و سید تقوی، 1388، ص43). در واقع امروزه، نقش کارآفرین بعنوان موتور توسعه­اقتصادی، قهرمان توسعه­صنعتی، محرک و مشوق سرماﻳﻪگذاری، گزینه اصلی انتقال­فناوری، گزینه­رفع­خلل و تنگناهای­بازار و گزینه­اصلی ایجاد اشتغال است (فدائی­کیوانی­و­نساج حسینی،1387،ص5). 

تا اوايل دهه 1970 تحقيقات در زمينه كارآفريني بر اقدامات يا ويژگي­هاي افراد متمركز بود. محققان متعاقباً تشخيص دادند كه خود سازمان­ها نيز مبادرت به فعاليت­هاي كارآفرينانه مي­نمايند(بورگلمن[1]،1983، نقل از شوقی و صالحی،ص4). اين امر باعث شكل­گيري ايده كارآفريني­سازماني گرديد. كارآفريني سازماني مفهومي است كه بر سازمان نه بر افراد، و بر فرهنگ­ها و فرايندهاي سازماني متمركز است (کورنوال و پرلمن[2]،1990،ص37).

کارآفرینی عامل اصلی ایجاد خلاقیت و نوآوری در سازمان­های امروزی بوده و سازمان­ها در اکثر کشورهای توسعه یافته، در حال انتقال از حالت بوروکراتیک به وضعیت کارآفرینی سازمانی می­باشند. شومپیتر، کارآفرینی را عامل محرک رشد اقتصادی می­داند و از آن بعنوان پایه و اساس توسعه یاد می­کند (سندیپ، پلاکر و یان[3]،2007،ص163). در این راستا، کارآفرینی­سازمانی دریچه­ای بسوی بهره­برداری از مزایای رقابتی ماندگار، نوآوری و پیشگامی برای سازمان­ها  محسوب می­شود (کوارتکو و همکاران،2005،ص299). رقابت و مبارزه سازمان­ها برای برخی پیامدهای مطلوب نظیر مشتریان، سهم بازار، رتبه سازمان و یا منابع مورد نیاز است (کالتر[4] به نقل از جعفر زاده، 1386، ص7).

همچنین نوآوري براي سازمان­هايي که در پي بقا و اثربخشي هستند يک نياز اساسي است و بسياری از سازمان­ها شديداً بدنبال روش­ها و رويکردهاي نوآورانه و کارآفرينانه بمنظور بهبود اثربخشي، کارآمدي و انعطاف­پذيري هستند. در همين راستا کارآفريني­سازماني بسرعت در حال تبديل شدن به يک سلاح انتخابي براي بسياري از سازمان­ها است. کارآفريني­سازماني تلاشي براي ايجاد ذهنيت و مهارت­هاي کارآفرينانه و همچنين وارد ساختن اين ويژگي­ها و ذهنيت­ها به درون فرهنگ و فعاليت­هاي سازمان است(استونر و همکاران،1995، ترجمه پارساییان و اعرابی،1379،ص25).

در شرايط كنوني كه سازمان­ها با مسائلي چون تغيير و تحولات سريع فناوري، رقابت پيچيده، رشد سريع تعداد رقباي جديد، تنوع نيازها و خواسته­هاي مشتريان و ميل كلي به بالا بردن بازدهي و بهره­وري، روبرو هستند، كسب و كارهايي مي­توانند قدرت رقابت داشته باشند كه با برعهده گرفتن نقشي فعال و تأثیرگذار از كارآفريني­سازماني كه بعنوان عامل تحريك و تقويت رقابت، نوآوري و روان­كننده تغيير و عامل تعادل در اقتصاد پويا ياد مي­شود، پشتيباني نمايند، اما تحقيقات گوناگون نشان مي­دهند عليرغم اينكه سازمان­ها اهميت نوآوري و كارآفريني را براي رقابت در دنياي امروز پذيرفته­اند، اما بدلیل نبود زيرساخت مناسب در ايجاد نوآوري و كارآفريني موفق نبوده­اند(ژنگ و همکاران،2009،ص19).

 مفاهیم و تعاریف کارآفرینی

كارآفريني يا همان فرآيند کشف فرصت­ها بيان مي‌کند که چگونه افراد بصورت مستقل و يا در داخل سازمان­ها، مسائل و چالش­هاي ناشناخته را مي‌بينند و چارچوبي جديد از ابزارها و اهداف ايجاد مي‌کنند تا از آن­ها استفاده کنند. البته کارآفرين فقط مواردي را مي‌بيند و براي استفاده از آن برنامه‌ريزي مي‌کند که ارزش لازم را داشته باشند (ارو[5]،1974، نقل از صالحی و شوقی،1391، ص10). در راستاي استفاده از فرصت­ها، کارآفرينان کالاها يا خدماتي را به جامعه عرضه مي‌کنند که مشتري‌پسند بوده و بازار يا محيط خواهان آن­ها است. بنابراين لازم است کارآفرينان اطلاعات کاملي از بازار و محيط داشته باشند. فرآيند مبادله و تعامل با محيط مي‌تواند اين اطلاعات را فراهم کند (جوانوویک[6]،1982، نقل از صالحی و شوقی،1391، ص14).

از ابتدای طرح واژه کارآفرینی در محافل علمی، تعاریف متفاوتی از آن بر اساس دیدگاه­های گوناگون ارایه شده است که عمده ترین آن­ها عبارتند از:

تعریف جوزف شومپیتر[7] با رویکرد اقتصادی (2003): وی کارآفرینی را موتور توسعه اقتصادی می­داند و از آن تحت عنوان تخریب خلاق یاد می­کند و بیان می­دارد که کارآفرین فردی است که ترکیبات جدیدی را در تولید ایجاد می­کند و کارآفرینی عبارت است از عرضه کالایی جدید، روشی جدید در فرایند تولید، ایجاد بازاری جدید، یافتن منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در کسب و کار ( احمدپور داریانی و مقیمی، 1387، ص 48).

تعریف دیوید مک­کللند[8]  با رویکرد روانشناسی (1991): وی نیاز به موفقیت را یک عامل بالقوه در کارآفرینی مطرح کرد. نیاز به موفقیت، نوع خاصی از انگیزه است که شامل یک احساس درونی و قوی نسبت به موفقیت می­باشد. از نظر او کارآفرینان دارای سه شاخص هستند: 1- فعالیت زیاد، 2- جهت گیری نسبت به موفقیت، 3- تعهد نسبت به دیگران (پرداختچی و شفیع زاده، 1385،ص24).

تعریف پیتر دراکر[9] با رویکرد مدیریتی(1985): کارآفرینی بهره­برداری از فرصت­ها برای ایجاد تغییرات است و کارآفرین همواره بدنبال تغییر، پاسخ دادن به آن و بهره­برداری از آن بعنوان یک فرصت است. او معتقد است که مدیریت فعالیت­های کارآفرینی به شکل تصادفی در سازمان­ها اتفاق نمی­افتد بلکه شرایطی باید فراهم شود:1-سازمان­ها نیاز به فرهنگی دارند که حاضر به قبول نوآوری باشد.2-زمینه سنجش نظام عملکردهای مربوط به نوآوری­و کارآفرینی فراهم شود.3-مدیریت فعالیت­های کارآفرین نیاز به ساختمند شدن دارد(همان منبع،ص25).

بطور کلی را فرآيند خلق چيزي جديد و با ارزش، با اختصاص زمان و تلاش لازم و در نظر گرفتن ريسک­هاي مالي، رواني و اجتماعي و رسيدن به رضايت فردي، مالي و استقلال تعريف کرده اند. اين تعريف بدون در نظر گرفتن زمينه کاري، بر چهار جنبه اساسي کارآفريني تأکید مي­ورزد:

نخست آنکه کارآفريني مستلزم فرآيند خلق است. خلق هر چيز جديد و البته ارزشمند. اين خلق بايد براي کارآفرين و مخاطبي که اين خلق براي او انجام شده است، ارزش داشته باشد.

دوم آنکه کارآفريني مستلزم وقف زمان و تلاش کافي است. فقط کساني که درگير فرآيند کارآفريني مي شوند درک صحيحي از مقدار قابل توجهي زمان و تلاش دارند که صرف خلق چيزي جديد شده و آن را به فعاليت در آورده است.

جنبه سوم، در نظرگرفتن ريسک­هاي اجتناب ناپذير است. اين ريسک­ها بنا بر زمينه تلاش کارآفرينان، شکل­هاي مختلفي دارد، امّا معمولاً پيرامون زمينه­هاي مالي، رواني و اجتماعي متمرکزند.


[1]-Burglemenn

[2]-Cornwall & Perlman

[3]-Sandeep; Plucker; & Yan

[4]-Cutler

[5]-Arrow

[6]-Jovanovic

[7]-Schumpeter,J

[8]-David McClelland

[9]-Peter Drucker


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 7,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file433_1793536_9590.zip489.4k





پرفروش ترین محصولات