دانلود مستقیم فایل

فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی

فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی

دانلود ادبیات تحقیق و مبانی نظری فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی

 

فرمت: ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 76

همراه با رفرنس نویسی داخل متن و پاورقی

منابع کامل

 

 

کارآفرینی سازمانی

نیاز به نوآوری در خدمات و محصولات و از طرفی داشتن کارکنانی کارآفرین باعث شده است بسیاری از سازمان­ها به تجدید نظر در ساختار سازمانی خود بپردازند. این سازمان­ها، کارآفرینی و نوآوری را بعنوان فرهنگ­سازمانی تلقی می­کنند، تا سازمان مربوطه بطور اثربخش­تری به حیات خود ادامه دهد (عزتي و سید تقوی، 1388، ص43). در واقع امروزه، نقش کارآفرین بعنوان موتور توسعه­اقتصادی، قهرمان توسعه­صنعتی، محرک و مشوق سرماﻳﻪگذاری، گزینه اصلی انتقال­فناوری، گزینه­رفع­خلل و تنگناهای­بازار و گزینه­اصلی ایجاد اشتغال است (فدائی­کیوانی­و­نساج حسینی،1387،ص5). 

تا اوايل دهه 1970 تحقيقات در زمينه كارآفريني بر اقدامات يا ويژگي­هاي افراد متمركز بود. محققان متعاقباً تشخيص دادند كه خود سازمان­ها نيز مبادرت به فعاليت­هاي كارآفرينانه مي­نمايند(بورگلمن[1]،1983، نقل از شوقی و صالحی،ص4). اين امر باعث شكل­گيري ايده كارآفريني­سازماني گرديد. كارآفريني سازماني مفهومي است كه بر سازمان نه بر افراد، و بر فرهنگ­ها و فرايندهاي سازماني متمركز است (کورنوال و پرلمن[2]،1990،ص37).

کارآفرینی عامل اصلی ایجاد خلاقیت و نوآوری در سازمان­های امروزی بوده و سازمان­ها در اکثر کشورهای توسعه یافته، در حال انتقال از حالت بوروکراتیک به وضعیت کارآفرینی سازمانی می­باشند. شومپیتر، کارآفرینی را عامل محرک رشد اقتصادی می­داند و از آن بعنوان پایه و اساس توسعه یاد می­کند (سندیپ، پلاکر و یان[3]،2007،ص163). در این راستا، کارآفرینی­سازمانی دریچه­ای بسوی بهره­برداری از مزایای رقابتی ماندگار، نوآوری و پیشگامی برای سازمان­ها  محسوب می­شود (کوارتکو و همکاران،2005،ص299). رقابت و مبارزه سازمان­ها برای برخی پیامدهای مطلوب نظیر مشتریان، سهم بازار، رتبه سازمان و یا منابع مورد نیاز است (کالتر[4] به نقل از جعفر زاده، 1386، ص7).

همچنین نوآوري براي سازمان­هايي که در پي بقا و اثربخشي هستند يک نياز اساسي است و بسياری از سازمان­ها شديداً بدنبال روش­ها و رويکردهاي نوآورانه و کارآفرينانه بمنظور بهبود اثربخشي، کارآمدي و انعطاف­پذيري هستند. در همين راستا کارآفريني­سازماني بسرعت در حال تبديل شدن به يک سلاح انتخابي براي بسياري از سازمان­ها است. کارآفريني­سازماني تلاشي براي ايجاد ذهنيت و مهارت­هاي کارآفرينانه و همچنين وارد ساختن اين ويژگي­ها و ذهنيت­ها به درون فرهنگ و فعاليت­هاي سازمان است(استونر و همکاران،1995، ترجمه پارساییان و اعرابی،1379،ص25).

در شرايط كنوني كه سازمان­ها با مسائلي چون تغيير و تحولات سريع فناوري، رقابت پيچيده، رشد سريع تعداد رقباي جديد، تنوع نيازها و خواسته­هاي مشتريان و ميل كلي به بالا بردن بازدهي و بهره­وري، روبرو هستند، كسب و كارهايي مي­توانند قدرت رقابت داشته باشند كه با برعهده گرفتن نقشي فعال و تأثیرگذار از كارآفريني­سازماني كه بعنوان عامل تحريك و تقويت رقابت، نوآوري و روان­كننده تغيير و عامل تعادل در اقتصاد پويا ياد مي­شود، پشتيباني نمايند، اما تحقيقات گوناگون نشان مي­دهند عليرغم اينكه سازمان­ها اهميت نوآوري و كارآفريني را براي رقابت در دنياي امروز پذيرفته­اند، اما بدلیل نبود زيرساخت مناسب در ايجاد نوآوري و كارآفريني موفق نبوده­اند(ژنگ و همکاران،2009،ص19).

 مفاهیم و تعاریف کارآفرینی

كارآفريني يا همان فرآيند کشف فرصت­ها بيان مي‌کند که چگونه افراد بصورت مستقل و يا در داخل سازمان­ها، مسائل و چالش­هاي ناشناخته را مي‌بينند و چارچوبي جديد از ابزارها و اهداف ايجاد مي‌کنند تا از آن­ها استفاده کنند. البته کارآفرين فقط مواردي را مي‌بيند و براي استفاده از آن برنامه‌ريزي مي‌کند که ارزش لازم را داشته باشند (ارو[5]،1974، نقل از صالحی و شوقی،1391، ص10). در راستاي استفاده از فرصت­ها، کارآفرينان کالاها يا خدماتي را به جامعه عرضه مي‌کنند که مشتري‌پسند بوده و بازار يا محيط خواهان آن­ها است. بنابراين لازم است کارآفرينان اطلاعات کاملي از بازار و محيط داشته باشند. فرآيند مبادله و تعامل با محيط مي‌تواند اين اطلاعات را فراهم کند (جوانوویک[6]،1982، نقل از صالحی و شوقی،1391، ص14).

از ابتدای طرح واژه کارآفرینی در محافل علمی، تعاریف متفاوتی از آن بر اساس دیدگاه­های گوناگون ارایه شده است که عمده ترین آن­ها عبارتند از:

تعریف جوزف شومپیتر[7] با رویکرد اقتصادی (2003): وی کارآفرینی را موتور توسعه اقتصادی می­داند و از آن تحت عنوان تخریب خلاق یاد می­کند و بیان می­دارد که کارآفرین فردی است که ترکیبات جدیدی را در تولید ایجاد می­کند و کارآفرینی عبارت است از عرضه کالایی جدید، روشی جدید در فرایند تولید، ایجاد بازاری جدید، یافتن منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در کسب و کار ( احمدپور داریانی و مقیمی، 1387، ص 48).

تعریف دیوید مک­کللند[8]  با رویکرد روانشناسی (1991): وی نیاز به موفقیت را یک عامل بالقوه در کارآفرینی مطرح کرد. نیاز به موفقیت، نوع خاصی از انگیزه است که شامل یک احساس درونی و قوی نسبت به موفقیت می­باشد. از نظر او کارآفرینان دارای سه شاخص هستند: 1- فعالیت زیاد، 2- جهت گیری نسبت به موفقیت، 3- تعهد نسبت به دیگران (پرداختچی و شفیع زاده، 1385،ص24).

تعریف پیتر دراکر[9] با رویکرد مدیریتی(1985): کارآفرینی بهره­برداری از فرصت­ها برای ایجاد تغییرات است و کارآفرین همواره بدنبال تغییر، پاسخ دادن به آن و بهره­برداری از آن بعنوان یک فرصت است. او معتقد است که مدیریت فعالیت­های کارآفرینی به شکل تصادفی در سازمان­ها اتفاق نمی­افتد بلکه شرایطی باید فراهم شود:1-سازمان­ها نیاز به فرهنگی دارند که حاضر به قبول نوآوری باشد.2-زمینه سنجش نظام عملکردهای مربوط به نوآوری­و کارآفرینی فراهم شود.3-مدیریت فعالیت­های کارآفرین نیاز به ساختمند شدن دارد(همان منبع،ص25).

بطور کلی را فرآيند خلق چيزي جديد و با ارزش، با اختصاص زمان و تلاش لازم و در نظر گرفتن ريسک­هاي مالي، رواني و اجتماعي و رسيدن به رضايت فردي، مالي و استقلال تعريف کرده اند. اين تعريف بدون در نظر گرفتن زمينه کاري، بر چهار جنبه اساسي کارآفريني تأکید مي­ورزد:

نخست آنکه کارآفريني مستلزم فرآيند خلق است. خلق هر چيز جديد و البته ارزشمند. اين خلق بايد براي کارآفرين و مخاطبي که اين خلق براي او انجام شده است، ارزش داشته باشد.

دوم آنکه کارآفريني مستلزم وقف زمان و تلاش کافي است. فقط کساني که درگير فرآيند کارآفريني مي شوند درک صحيحي از مقدار قابل توجهي زمان و تلاش دارند که صرف خلق چيزي جديد شده و آن را به فعاليت در آورده است.

جنبه سوم، در نظرگرفتن ريسک­هاي اجتناب ناپذير است. اين ريسک­ها بنا بر زمينه تلاش کارآفرينان، شکل­هاي مختلفي دارد، امّا معمولاً پيرامون زمينه­هاي مالي، رواني و اجتماعي متمرکزند.


[1]-Burglemenn

[2]-Cornwall & Perlman

[3]-Sandeep; Plucker; & Yan

[4]-Cutler

[5]-Arrow

[6]-Jovanovic

[7]-Schumpeter,J

[8]-David McClelland

[9]-Peter Drucker


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 7,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file433_1793536_9590.zip489.4k





پرفروش ترین محصولات